Blog

Een nieuwe huisstijl? Hier onze tips!

Bij een sterk merk hoort natuurlijk een herkenbare huisstijl. De huisstijl moet opvallen en passen bij de identiteit van jouw bedrijf. Oh ja, een lange houdbaarheidsdatum is ook best handig. Maar hoe maak je nou een sterke huisstijl? Hierbij onze tips & tricks!

Strategie

Voordat je aan de slag gaat met het uiterlijk van de huisstijl is het belangrijk dat je nadenkt over wat je met de huisstijl wilt uitstralen. Kijk goed naar de identiteit van jouw bedrijf maar ook naar hoe (potentiële) klanten jou zien. Wanneer dat duidelijk is kun je aan de slag met het uiterlijk. Denk hierbij aan het logo, typografie, kleurgebruik en een eventuele pay-off. Creativiteit speelt hier een grote rol in, je wilt natuurlijk niet dat je logo en huisstijl gaat lijken op die van de concurrent. Zorg dat het onderscheidend en opvallend wordt. Bepaal ook welke (papier)materialen passen bij de huisstijl van jouw bedrijf en voer dit consequent door.

Logo

Je logo is ‘het gezicht’ van de organisatie naar de buitenwereld. Wanneer je het logo gaat ontwikkelen heb je de keuze uit twee ‘soorten’: een woordlogo of een beeldlogo. Ben je startende en heeft jouw merk nog geen grote bekendheid onder de doelgroep? Dan raden we je aan altijd voor een woordlogo te gaan.

Een woordlogo

Een woordlogo houdt in dat de volledige naam van jouw onderneming in het logo staat. Om met een woordlogo onderscheidend te zijn wordt er vaak gekozen om een specifiek lettertype en een huisstijlkleur in het logo te verwerken. Enkele voorbeelden hiervan zijn HEMA, Rabobank en Coca Cola.

Een beeldlogo

Een beeldlogo bestaat alleen uit een beeld. Eigenlijk komen alleen extreem sterke merken hier mee weg, het beeld moet zo herkenbaar zijn (geworden) dat de naam of een beschrijvende tekst niet (meer) nodig is. Enkele voorbeelden hiervan zijn Volkswagen, Chanel en Shell.

Typografie

Het ene lettertype is het ander niet. De keuze voor een bepaalde typografie bepaald grotendeels de uitstraling van de huisstijl. Ook het kleurgebruik in de typografie moet passen bij wat je uit wilt stralen.

De standaard lettertypes als Comic Sans en Times New Roman creatief en professioneel? Nah, niet echt. Denk dus goed aan wat je wilt uitstralen: zakelijk en formeel, kies dan ook voor een zakelijk en strak lettertype. Moet het juist de creativiteit van jouw onderneming uitstralen? Pak dan ook uit met de typografie en zoek iets origineels.

Kleurgebruik

Ook de kleur is belangrijk voor de uitstraling van jouw huisstijl. Iedere kleur straalt iets anders uit: blauw straalt rust en vertrouwen uit en wordt vaak als ‘zakelijk’ gezien, groen straalt groei en stabiliteit uit en paars bijvoorbeeld luxe en romantiek. Er zijn verschillende onderzoeken gedaan naar de kleuren en hun uitstraling, verdiep je hier dus zeker even in wanneer je de kleur van jouw huisstijl gaat vaststellen.

Daarnaast is het van belang dat je rekening houdt met de verschillende media die je gaat gebruiken om je bedrijf onder de aandacht te brengen. Een bepaalde kleur kan op het beeldscherm heel tof zijn, maar wanneer je dit omzet naar CMYK om te kunnen gaan printen flets lijken. Wanneer je hier van te voren rekening mee houdt, voorkom je teleurstellingen achteraf. Benieuwd naar hoe je de beeldscherm kleuren (RGB) omzet naar CMYK (druk-/printwerk)? Alles hierover lees je in deze blog!

Drukwerk

Om de nieuwe huisstijl in één keer consistent door te voeren, is het natuurlijk van belang dat je het niet alleen op jouw website doorvoert maar ook in het drukwerk van het bedrijf. Denk aan het briefpapier, de visitekaartjes, enveloppen en pennen. Om het je nog makkelijker te maken hebben we alle huisstijlproducten voor je verzameld op een overzichtelijke pagina zodat je zeker niks mist.

Help!

Kom je er niet uit met de ontwikkeling van jouw huisstijl of heb je advies nodig bij het ontwerp van bijvoorbeeld jouw visitekaartje of briefpapier, we helpen je graag! Stuur een mailtje naar info@superdrukker.nl met jouw vragen/wensen en we gaan direct aan de slag!